Faith Club
Faith Club
- 2023.12.31, 10:29
- Es esmu izlasījis diezgan lielu procentu no Iain M. Banks (un Iain Banks mainstream) bibliogrāfijas. Tagad sāku palēnām pārlasīt dažus darbus ko esmu varbūt pārskrējis pāri.
Atskatīsimies uz The State of the Art, novelete par to, kā The Culture pamana Zemi, it kā 1977. gadā, un divi Contact aģenti ievērtē Zemes kultūru un sasniegto tehnoloģiskās attīstības līmeni (datums ir pieminēts atklātā tekstā). Pati grāmata ir pirmizdota 1989. gadā. Tas ir kad Intel izlaida savu 486 procesoru. Salīdzinoši, Intel 386DX tika izlaists 1985. gadā un iezvanīja tādu hockey-stick eksponenciālās attīstības fāzi.
Atpakaļ 1977. gadā. Grāmatā The Culture varoņi nievājoši izsakās par Cray superkompjūteru - uzziņai, CRAY-1 bija izlaists 1975. gadā gadā un ar veiktspēju 160 MFLOPS. (Cray-2 būtu jau 1985. gads, tā ka varoņi noteikti runā par Cray-1.)
Pirmais "consumer" Intel procesors kas sasniedza (pārsniedza) 160 MFLOPS, ir Pentium Pro, izlaists 1995. gadā.
Pirmais telefons (smartphone) kas sasniedza (pārsniedza) 160 MFLOPS, ir Apple iPhone 4, izlaists 2010. gadā.
(Neesmu motivēts tagad skatīties kādi ir šī gada TFLOPS skaitļi nopērkamajiem procesoriem. Nu labi, Apple M3 - 3.55 TFLOPS, jeb 3550000 MFLOPS.)
Bet gruzdošais jautājums ir - ko tad Contact aģenti nodomātu par zemi 2024. gadā, 47 gadus vēlāk - vai viņi nodomātu, "va vellos, šitie gan sāk iedzīt, atomkaru izdevās novērst, paskatīsimies kā ar AI singularity veiksies". vai arī - "ārprāc, tiktok deģenerāti, mumble rap un nolādēta amatieru pašdarbība - sapisusies postmodernismā, apdirsušies ar enerģētiku, ar šitajiem bērniem nav jēga runāt. parunāsim ar viņu AI, biški vēlāk".
Par 1977. gadu jāpiekrīt - patīkams zelta laikmets, ne novērošanas kameras, nav noklausīšanās, nav izsekošanas, nav fotoradari uz ceļiem un kapitālismam ir jāsacenšas ar komunisma rēgu, un jācenšas būt labākam priekš visiem. Māksla mutuļo, atklāj un sasniedz arvien jaunas robežas (grāmatā atsauce uz Space Oddity - Bowie darbs, izdots 1969. gadā). Tā laika Parīze, Londona, Berlīne. Bowie, Low. Tad Ņujorka, Close Encounters of the Third Kind.
(Bet arī Kambodžas Khmer Rouge genocīds, viņu Year Zero.)
-
3 rakstair doma
- 2023.12.28, 14:29
- Atbraucu ar Tesla Model 3 no Berlīnes uz Rīgu uz ziemassvētkiem. Neliela atskaite par maršrutu. Šoreiz izdomājām braukt tādu nedaudz dīvainu ceļu, Berlīne, lādēties Niepruszewo (biški pirms Poznaņas), tad uz augšu uz Bydgoszcz (nopietna pilsēta), tad uz Olsztyn (miests), tad uz Mikolajki (ciems, bet ar akvaparku), tad uz Suwalki, un tad caur Panevežu uz Rīgu.
Lādējām visu ceļu ar GreenWay. Pat Panevežas Ionity nācās iedarbināt ar GreenWay karti, jo tā mana cita Vācijas roaming karti nezkāpēc neņēma pretī, bet aplikācija bļaustījās un nedarbojās.
Pa ceļam ar lādēšanos problēmu nebija. Paveicās - priekšā parasti viens auto bija, bet otrs spraudnis brīvs. BP Niepruszewo ir lielisks lādēšanās pitstops. Divi aparāti ar 2x CCS, 200 kW, viens aparāts ar 150 kW un Chademo. Kad braucu augustā no Rīgas, bija viens 50 kW tur, pa šo laiku nomainījuši viņu ar 200 kW aparātu.
Tajā ziņā GreenWay ir interesanti, liek kautkādu savu tehniku, ne Alpitronic un ne Kempower, bet kautkāds savs dzelzis, tā izskatās.
BP Niepruszewo ir ļoti netālu no lielceļa, tualetes ļoti sakarīgas (BP stacija), īpaši neviens neglūn un maksu neprasa. Tad, ceļš no Poznaņas (apmēram) līdz Bydgoszcz - perfekts. Kārtīgs lielceļš, varbūt ne tik masīvs un ātrs kā A2 maksas bānis, bet ļoti patīkams posms.
Bijām ap pusdienām jau Bydgoszcz, lādējāmies tādā punktā iekš Focus Bydgoszcz. Es iepriekš biju pamanījis ka tas lādēšanās punkts ir ļoti noslogots, aplikācijā bieži uzrādās ka abi spraudiņi aizņemti. Paveicās ka viens vads brīvs. Piespraudām, gājām ēst pusdienas. Piedāvājums labs, vienīgais pusdienas ēdot sanāk biški aizsēdēties.
Tad, ceļš līdz Olsztyn. Bija diezgan lēns, nervozs, apdzīt nekur nevar, un pa priekšu kaut kādi bremzes velkas. Bet varbūt vienkārši ar vasaras riepām, un snieg.
Olsztyn atrodam lādētāju, arī priekšā viens jau sēd. Uzlādējam tā lai ar 30% rezervi tiek līdz Suwalki (īpaši neuzticos auto prognozei un arī nakts auksta rādās). Un čunčinam uz naktsmītni Mikolajki ciemā, kur ir arī slavens akvaparks (Hotel Gołębiewski w Mikołajkach, Park wodny Tropikana - baseini, visādas burbuļvannas ar dziedinošiem ūdeņiem, pirtis un trubas). Pirts kultūra poļiem gan ir tāda kautrīga un maz attīstīta, cilvēki sēd peldbiksēs un peldkostīmos, pavisam te tas, kā Vācijā pieņemts.
Žēl ka pie viesu nama nebija lādēšanās iespēju, un arī Gołębiewski stāvvietā nekā lādējoša nav, būtu mazāk tajā Olsztyn jātērē laiks, utt. Tur tāds baltais lādēšanās pleķis (tuksnesis).
Otrā dienā ceļš uz Suwalki - mierīgi, bremzes varēja apdzīt, pārāk ātri gan negāja, daudz ciemati pa ceļam. Tad aiz Elk pilsētiņas S16 var pārkārtoties uz S61 un tad jau aiziet jūriņā, pa brīnišķīgu lielceļu. Suwalkos lādētājs pie Kaufland, bet diemžēl Kaufland bija ciet uz ZSv svētku dienām. Atradām kaut kādu ūķi kur paēst, uzstādīju ka nākamā lādēšanās vieta ir Panevežas Ionity, un gaidījām kamēr salādēs pietiekami lai tajā Panevežā ieripo ar kaut kādu rezervi.
No Suwalki līdz Lietuvas robežai - ķirsītis un chef's kiss. Lielceļš līdz pašai robežai, tie kurmju rakumi kas bija vēl augustā nu ir pagātne.
Panevežā uzstādīju galamērķi Rīga, atkal jau sagaidam lai prognozētā rezerve iebraucot ir ap 30% (reāli bija ap 25% iebraucot, un tad auto sāk brīdināt ka vajaga lādēt, jo ja baterija atdzisīs tad vispār būs mazs resurss). (Circle-K hotdogs negaršīgs, bet uzpildes stacija visai chill. Kopumā viss OK.)
Rīgā iebraucot e-mobi stacija sagādāja nepatīkamu pārsteigumu. Vispirms sesija uzsākās, ielādēja ap 8 kWh, tad apraujas. Rauju nost, restartēju, iesākas, palādē kādu minūti vai divas, aptrūkstas. Lieku vēlreiz, atkal apraujas. Un tā tālāk. Kaut kas ir ar e-mobi neuzticamību kopš Mobilly pārņēma, ir vēl sūdīgāk nekā bija iepriekš kad CSDD paspārnē bija. Jā, vēl sūdīgāk. Nu, tāds atgādinājums kas un kā, jo visu ceļu lādēšanās kā pa diedziņu, Panevežas Ionity pirmie tādi gļuki, un Rīgas e-mobi (uz Dzirnavu ielas), totāls izgāziens. Lai atceries, dēliņ, kurp atbraucis esi.
Beigās piespraudu pie Elektrum stabiņa pie Vērmanes parka un atstāju pa nakti lādēties. Un vismaz tas visu nakti uzticami darbojās.
***
Vai ir iespējams no Berlīnes līdz Rīgai ar elektro auto aizbraukt vienā dienā? Man liekas, jau tā kā varētu. Iestartē Berlīnē ar tuvu 90%, tad BP Niepruszewo 200 kW, tad jaunais Supercharger Varšavā (neesmu vēl redzējis, bet esot tuvu A2 lielceļam) ar 250 kW, tad Ostrow Mazowiecki GreenWay ar 200 kW, tad Suwalki GreenWay 200 kW, tad Kauņas Ionity, tad varbūt Panevežas Ionity, un Rīga jau klāt.
Ir divas problēmas šobrīd. Pirmā, vecā - tīrais nepieciešamais lādēšanās laiks varbūt nav tik liels, bet nobraukt no lielceļa, uzbraukt uz lielceļa, nobumbulē 10 minūtes te, 10 tur, tas ļoti savācas. Un ja no tā savācas divas stundas, tad vienas dienas brauciens izvēršas par dažām stundām par garu nekā viens vadītājs var izturēt.
Otra problēma ir lādētāju pieejamība. Kad es pirmo reizi braucu, 2021. gada rudenī, lādētāju piejamība bija daudz, daudz mazāka. Bet tagad lādētāju ir vairāk, viņi ir jaudīgāki, bet - arī elektro auto ir daudz vairāk. Ja 2021. gadā varēja droši piebraukt pie vienīgā lādētāja un daudz maz rēķināties ka tu tur viens arī būsi, tad tagad ir daudz lielāka iespēja ka priekšā jau rinda. Ļoti liels risks ka piebrauksi pie vienīgā GreenWay lādētāja, un tur abi spraudņi aizņemti! Vai pat tā, 3 aizņemti, bet 4. nedarbojas.
Jo operatori joprojām nav sapratuši, ka ir nepieciešams Teslas vēriens. 8 stabiņi. Vai 12. Vai 32. Vai 64 varbūt. Tādiem jābūt mērogiem!
-
4 rakstair doma
- 2023.12.12, 07:29
- Kursors.lv podkāstā dzirdēju ieteikumu par "Bodies" seriāliņu iekš Netflix. Ļoti, ļoti labi. Negribu spoilot, bet time loop tematika ir izvērsta brīnišķīgi. Žanra vislabākajās tradīcijās. Darbība norisinās vairākos laika periodos, 1890, 1941, 2023 (un, nespoilošu).
Tas ir tas, kas 1899 tik ļoti ļoti gribēja būt, bet sapisās meistarībā. Savukārt Bodies lieliski saprot kas viņi ir, un kas viņi nav, un līniju iztur vienkārši perfekti.
-
2 rakstair doma
- 2023.10.13, 21:01
- Viena specifiska lieta ar Izraēlu ir tāda, ka viņi savu taktiku izvēloties īpaši nepievērš uzmanību pasaules viedoklim par to "kā vajaga", bet dara tā, kā strādā. Piemēram, El Al prakse pārbaudot pasažieru bagāžu, Mossad darbības slepkavojot nacistus un kolaboracionistus, utt.
Ja Izraēla uzskata Hamas par eksistenciālu draudu, tad spers soļus neklausoties nekādus viedokļus. Un neuztrauksies par to, kā tas varētu izskatīties no malas.
-
4 rakstair doma
- 2023.10.02, 18:51
- cik interesanti, krieviem vārds bitch ir iekļauts, un ir bijis, valodas pamatkomplektā.
-
3 rakstair doma
- 2023.09.30, 14:21
- Pārdomāju kā "duckface" fenomens ir saistīts ar to cik ļoti ir kļuvis populārs pīlings
-
0 rakstair doma
- 2023.09.22, 19:07
- Angliski ir tāds interesants vārds, unhinged. Burtiski tas nozīmē "izkritis no eņģēm", bet lieto to lai paskaidrotu ka kāds uzvedas dīvaini, runā dīvaini, vai pats ir dīvains un bīstams. Latviski, tuvs jēdziens būtu "nojūdzies". Bet interesanti par to kas runā: ka ikdienā tev ir jābūt savās eņģēs, jāvirinās kā durvīm, kā logam, tikai uz priekšu un atpakaļ, un nekur citur.
Jeb, jābūt iemauktam, apaušos un ilksīs, un jāskrien tur, kur tevi ir iejūguši skriet.
-
0 rakstair doma
- 2023.08.28, 08:29
- Nu jau 6. reizi mēroju ceļu Rīga-Berlīne (Berlīne-Rīga) ar elektro auto (Tesla Model 3 Long Range 82 kWh).
Dažas piezīmes par lādēšanu.
( ... tālāk ... )
-
5 rakstair doma
- 2023.08.21, 15:04
- Dzīvoju jau vairāk nekā 10 gadus Berlīnē. Tāda dīvainība, kā Latvijā, ka jāmaksā par "jaudas uzturēšanu", te nav. Man Berlīnē ir 63A ieejas jauda. Jo mums ūdens sildīšana (caurteces sildītājs) ir uz elektrību, un arī apkure (tādas kā "uzkrājošās" siltuma baterijas) ir arī uz elektrību.
Nav jāmaksā par kaut ko ko varbūt nelieto. Tas ir jā, man ir pieejami visi 63A, ja vajaga. Piemēram: uz indukcijas virsmas visi 4 riņķi uz maksimumu, veļas mašīna izspiešanas ciklā, veļas žāvējāmā mašīna rūc, trauku mazgājamā mašīna žāvē, utt... un ziemā, tas ir pilnīgi normāli. Nekāds Vācijas sadales tīkls šausmās nekrīt uz ceļiem rokas lauzīdami.
Jā, Berlīnē kilovatstundas cena ir paaugsta.
Un ir arī kautkādi 8 eiro mēnesī (nu jau 9) par "pieslēguma abonementu" arī jāmaksā.
Bet bez tiem 9 eiro, ir jāmaksā tikai cena par izlietotajām kilovatstundām. Tikai tik, cik tu lieto*.
Tad Latvijā, unikāls piedāvājums. Maksājiet par to, ko varbūt neizmantojat. Ir jaudīgs pieslēgums, bet varbūt vasarā visa jauda nav vajadzīga, vienalga grib iekasēt masīvi, varbūt pat vairāk par pašu rēķinu. Maksāt par to ko neizmanto, bet varbūt gribētu izmantot, ir absurds.
ST tarifus ir jāatceļ.
___________
* Man ir municipālais tarifs, 25.41 centi/kWh. Gadā mēs notērējam apmēram 5200 kWh. Maksājam mēnesī izlīdzināto maksājumu ap 120 eiro + gada beigās piemaksā, vai saņem atpakaļ ja esi mazāk notērējis. Par 2022 samaksāju 1546.71 €
-
5 rakstair doma
- 2023.08.07, 22:44
- gadījās šodien patripot pa priedaines ielu. novembra beigās maxima lielveikala sagrūšanas traģēdijai apritēs 10 gadi.
-
0 rakstair doma
- 2023.08.07, 22:42
- heidija, bekija un kikija
heidī, bekī, kikī
-
0 rakstair doma
- 2023.08.06, 10:11
- twitter, ir ne tikai neizsmeļama pornogrāfijas krātuve, bet Musks ar rebrendingu par x.com šo lomu pieņem un ir gatavi 100% izmantot. skaisti!
-
4 rakstair doma
- ak, neprasi, nav maizītes
- 2023.08.04, 14:47
- dzied circenītis aizkrāsnē
mēs viņu miltos samalsim
un pīrādziņu uzcepsim
(pie jautājuma par proteīnu)
-
3 rakstair doma
- 2023.08.04, 14:31
- ciba, tātad, mirst diezgan burtiski.
indulgence. 57 gadi.
mēs nebijām tuvu pazīstami, bet man ļoti patika tas, ko un kā tu rakstīji (pat ja vietām viedokļi nesakrita).
-
2 rakstair doma